onsdag 22 april 2009

Fallet da Costa

Läst idag i DN att preskribtionstiden för mordet på da Costa närmar sig. Det var många år sedan mordet skedde, men det är min uppfattning att känslorna fortfarande svallar när folk tänker på det här fallet. Detaljerna kring mordet som skedde 1984 är så groteska att jag inte ens vill återge dem här. Rättsprocessen... var komplicerad. Det är min åsikt att en resning av fallet skulle vara viktig, då det som jag förstått det kommit fram ny information och da Costas anhöriga än idag inte har fått några svar. Tingsrätten skrev då det begav sig i domskälet att det var ställt utom varje rimlig tvivel att två män hade styckat en kvinnokropp. Men för mordet på kvinnan har ingen dömts.
Det finns en del litteratur om fallet da Costa, personligen rekomenderar jag Hanna Olssons bok Caterine och rättvisan, men det finns mer som exempelvis Per Lindbergs "Döden är en man" och Lars Borgnäs "Sanningen är en sällsynt gäst".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tingsrätten skrev i domskälen att läkarna styckat kroppen.
Domskäl kan inte överklagas i Sverige. Det är bara domslut som kan överklagas.
Sedan dess har läkarna kämpat för att kunna få målet bedömt i högre instans men misslyckats.
Teknisk bevisning har på senare år friat läkarna.

Malinmupp sa...

Anonym: Du har helt rätt! Jag har ändrat i inlägget. Tack för att du rättade mig.