torsdag 9 april 2009

"Ja, du är ju lite ung"

"Ja du är ju lite ung". Jag vet inte hur många gånger jag har hört exakt den kommentaren i samband med en intervju. Det är inte det att det tas upp i samband med arbetslivserfarenhet, eller ens i samband med livserfarenhet, utan jag är helt enkelt bara "lite ung". Och det ses alltid som något negativt. Detta är något som jag har så svårt att förstå. I år är jag och min sambo bjudna på två bröllop, ett dop, och två vänner är i nuläget höggravida. Våra jämnåriga kamrater har alltså träffat stora beslut, de känner sig redo att ge varandra löften och ta ansvaret för ett barn. Men när man kommer in på en arbetsintervju, då är man bara "lite ung".

2 kommentarer:

Charlotte sa...

Åh, jag känner igen det här så mycket! "Du är ju lite ung" verkar ofta betyda "vi vill hellre anställa någon som verkar lite varmare i kläderna". Jag har sökt en del jobb som har med ungdomar att göra. Då tycker jag att det borde vara jättebra att vara ung. Men nejdå, tydligen inte. Vad vill de att vi ska göra? Vänta fem år med att söka intressanta jobb?

Malinmupp sa...

Charlotte: Precis! Otroligt irriterande. Det finns då inte mycket man kan säga till sitt "försvar" heller. Man är så ung som man är. Basta.