måndag 20 april 2009

Att skaffa cigaretter

Jag var lite tidig till pendeln idag och satte mig i solen utanför mataffären för att vänta. När jag sitter där iakttar jag en ung tjej- helt klart under 18- som vandrar runt lite planlöst. Så går hon fram till en person som korsar det lilla torget och frågar denne om en cigg. Hon får en. Utan diskussioner eller tvekan. Den unga tjejen irrar runt lite till och frågar sedan ett par killar i arbetarbyxor om en tändare. Hon får låna, utan problem. Jag blev lite chockad- antagligen för att jag aldrig själv försökt mig på det där med rökning. Att det verkligen är så enkelt för mindreåriga att få cigaretter.

2 kommentarer:

Jo tjena sa...

När jag bodde i Tullinge hängde det gäng med ungdomar, klart under 18, utanför Pressbyrån. Förvånansvärt många förbipasserande sa ja till att köpa ut cigg. Häromdagen såg jag min första spritlagning också.

Malinmupp sa...

Jag nämnde det här för en vän som varit rökare och hon sa på direkten att det var lätt att få någon att köpa ut, då det enligt henne var många rökare som såg det som en rättighet att alla som vill ska få röka.