torsdag 1 mars 2018

Mataffärsmysteriet

Det finns ett sätt att bygga upp en mataffär för att inbjuda till spontanköp. Hur kommer det sig då att mataffärer ändå är så svåra att hitta i? Varje gång man flyttar är en av utmaningarna att lära sig navigera i mataffären. Jag vet inte hur många gånger jag kommit tillbaka från affären utan en vara, övertygad om att den helt enkelt inte finns i Schweiz, för att sedan hitta den på någon undangömd hylla en vecka senare. Var finns logiken i att sätta godis och söta kex i ena änden av mataffären, och chips och salta kex i andra änden av mataffären?

2 kommentarer:

Matilda sa...

Spännande! Verkar som att de delar upp matbutiken efter de olika smakerna: sött, surt, salt, beskt och umami :D

Malinmupp sa...

Haha ja kanske är det så de har resonerat! Jag pratade med en person som bott här längre än jag, och den personen tyckte att den här uppdelningen av kex var det enda logiska! Söta saker för sig, salta i andra änden av mataffären.
Jag undrar var de hade placerat salt & blandat. Det är ju sött godis, men salt utanpå...