lördag 28 mars 2009

Märkliga möten i kollektivtrafiken

När jag skulle hem från jobbet för någon dag sedan hade jag en mycket märklig resa. Eller ja, resan gick bra: det var det jag hörde och såg som var det märkliga.
På t-banan sitter en ung tjej och pratar i telefon. Jag tjuvlyssnar skamlöst. Det hon berättar är oväntat. Hon berättar att hon varit ute på krogen. Där träffade hon en kille som bjöd henne på drinkar och det hon väljer sedan att följa med honom hem. Inget konstigt kanske. Ett vanligt krogragg. Om det inte var för att han efteråt ger henne 5000 kr. Hon är mycket nöjd med det och diskuterar med sin vän i telefon om hur mycket pengar hon kan tjäna den här vägen, och hur mycket hon behövde de där pengarna- vilken tur hon hade!
Häpen går jag av tunnelbanan vid min hållplats och byter till pendeltåg. Här sitter istället en kvinna och berättar att hon är gravid, vilken kontrast.
När jag slutligen hoppar av vid min station står där en man utklädd till sumobrottare och dricker öl.
En märklig resa på det hela taget.

Inga kommentarer: