lördag 7 februari 2009

Den elaka 08:an Malin

Igår var jag en elak 08:a, och jag skäms. Som nyinflyttad i Stockholm lär man sig ganska fort ett antal oskrivna regler, exempelvis att det är vänstertrafik i tunneln mellan pendeltåg och t-bana, att man ska stå till höger i rulltrappan och att man ställer sig vid sidan av dörrarna till tågen och låta folk gå av. Igår var det en person som utmanade den sistnämnda regeln; han ställde sig helt sonika mitt framför dörrarna och sparkade på dem tills de gick upp. Jag som ska av blir onödigt irriterad, så när jag går av så väljer jag med vett och vilje att gå rakt in i honom, för att sen segla iväg utan så mycket som ett ursäkta. Dock tyckte jag att jag hörde ett ursäkta från honom på min väg därifrån. Jag han inte komma längre än till rulltrappan (ja, jag ställde mig till höger) innan jag började skämmas, jag hade betett mig som urtypen för en elak 08:a!

Inga kommentarer: