lördag 12 september 2009

Tusan också

För en tid sen beställde jag hem en härlig trave med böcker som jag velat läsa en längre tid. När jag satt på tåget igår så slog jag upp den allra sista från traven, och började läsa. Vart enda ord jag läste kändes så ytterst bekant, det kunde inte vara någon tvivel om att jag hade läst det tidigare. Jag drar slutsatsen att jag troligen håller i en bok som jag redan har, fast på svenska. Tusan också!
Senare möter jag upp en vän på stan för en god lunch och ett gott samtal. Vår konversation kom att bland annat handla on böcker. Min vän suckar och säger att hon på senare tid har haft så svårt att verkligen hitta något att läsa som verkar intressant. Glatt fiskar jag då upp min bok och ger den till henne.
När jag kommer hem så kikar jag i min bokhylla men kan inte se någon svensk variant av boken jag nyss gav bort. Var kan jag ha läst den? Tillslut slå en isande misstanke mig, och jag drar ut en annan bok ur bokhyllan och bläddrar till slutet "läs första kapitlet av författarens nästa bok, kommer i juli.." Tusan också..

Inga kommentarer: